" Mak !! Adik pergi dulu " Episode 14.





Tepat jam 10.20 malam, doktor keluar dari bilik pembedahan dan memberitahu keputusan pembedahan tersebut kepada mak dan ayah Arif yang sudah hampir 3 jam menunggu diluar bilik pembedahan tersebut.

"Maaf saya mengganggu akak dan abang, saya ada khabar berita yang baik untuk awak berdua. Arif telah selamat dibedah dan kami telah pun membuang ketumbuhan yang ada dikepalanya. InsyaAllah selepas ini dia akan sembuh sepenuhnya tetapi harap akak dan abang akan beri dia waktu untuk rehat. Jangan terlalu memberi dia tekanan kerana mungkin dia akan mudah untuk pening kepala." doktor berkata kepada ayah dan mak Arif.

"Alhamdulillah, terima kasih banyak doktor. Tidak ada apa lagi yang mampu saya perkatakan. Saya juga berharap dia akan sihat sepenuhnya." berkata ayah Arif kepada doktor tersebut.

Mereka berdua sudah menampakkan kegembiraan yang tidak mampu untuk diperkatakan lagi. Suasana bertukar menjadi tenang dan akhirnya Arif dibawa keluar dari bilik pembedahan dan ditempatkan ke dalam bilik kawalan supaya tidak ada sesiapa yang mengganggu dia. Akan tetapi, Arif sangat lemah dan tidak sedar kan diri lagi kerana kesan ubat penenang yang masih belum hilang sepenuhnya.

Doktor menunjukkan sesuatu kepada mak Arif dan berkata, "Puan, inilah besi yang kami masukkan di dalam kepala Arif supaya kami dapat menutup tengkorak yang telah kami potong tu. Harap puan akan jaga kepala anak puan dengan sebaik mungkin kerana tengkorak sebelah kanannya telah kami potong."

Terkejut mak Arif mendengar apa yang diperkatakan oleh doktor tersebut. Apakah yang berlaku sebenarnya sehinggakan doktor perlu memotong tengkoraknya. Adakah terlalu serius untuk dia melakukan perkara itu. "Ya Allah, jangan lah aku memikirkan sesuatu yang buruk. Mungkin doktor perlu melakukan perkara tersebut kerana jika tidak, anak aku juga tidak akan dapat diselamatkan. Aku bersyukur kepadamu Ya Allah." berkata di dalam hati mak Arif yang sangat sedih.

Mereka berdua duduk disebelah Arif dan berharap agar Arif akan cepat sedar kerana tidak sabar untuk melihat Arif senyum dan gembira seperti dahulu. Mesti lepas ni Arif akan dapat pergi ke sekolah seperti biasa, dapat bermain layang-layang dengan abangnya dan dapat menghabiskan masa di rumah dengan makan.

"Awak, saya harap lepas ini saya tidak akan menyusahkan awak lagi dan saya mahu awak sedar diatas dugaan yang telah Allah berikan kepada kita sekeluarga. Semoga awak akan lebih bahagia kelak." mak Arif berkata kepa bekas suaminya.

Walaupun Arif sudah sihat, tetapi mak Arif tetap merasa rungsing. Bagaimana dengan kos pembedahan anaknya yang berjumlah RM5,000 ringgit itu. Di mana dia mahu mencari wang sebanyak itu. Adakah mak Arif harus meminta simpati untuk mendapatkan wang pembedahan anaknya itu. Ingatkan segalanya telah berakhir tetapi tidak. Banyak yang perlu difikirkan oleh mak Arif. Dengan kos pembedahan anaknya, kos penempatan anaknya ketika berada di hospital tersebut dan banyak lagi.

"Awak, saya nak tanya ni. Awak ada duit RM5,000 ringgit tak?" mak Arif bertanya kepada bekas suaminya itu.

"MasyaAllah, banyaknya duit yang awak minta. Untuk apa tu?" ayah Arif terkejut dan bertanya kembali kepada mak Arif untuk apa dia meminta duit sebanyak itu.

"Sengaja awak ni buat-buat tak tahu. Untuk kos pembedahan Arif lah. Saya mana ada duit sebanyak tu, nak bagi makan anak-anak pun belum tentu cukup sempurna." jawab mak Arif.

"Maaf saya katakan, saya tidak ada duit sebanyak itu." dengan rasa tidak bersalah ayah Arif menjawab kembali.

Terus berlinangan airmata mak Arif mengenangkan nasibnya. Mungkin dia rasa tidak ada gunanya dia meminta wang sebanyak itu kepada bekas suaminya sedangkan bekas suaminya itu sendiri tidak pernah memberi sedikit pun wang kepada mak Arif sekeluarga. Jangan kan wang ringgit, bertanyakan khabar pun tidak pernah walau sekali. Bila mengenangkan kembali apa yang berlaku, begitu perit sehingga tidak mampu untuk diungkapkan oleh mak Arif.

Hidup yang serba kekurangan membuatkan keluarga Arif terlalu kesempitan wang untuk membayar kos pembedahannya. Jika mereka tidak dapat membayar kos pembedahan tersebut, mereka tidak akan dibenarkan untuk pulang ke rumah.

Ketika memikirkan jalan untuk mendapatkan kos pembedahan Arif, datang seorang lelaki yang bertanyakan kepada mak Arif, "Saya Ramlan dari Syarikat Kewangan Swasta. Anak puan ke tu?"

"Ye, anak saya. Dia baru sahaja keluar dari bilik pembedahan dan masih belum sedarkan diri." jawab mak Arif dalam keadaan hatinya sedikit bersemangat kerana baginya mungkin lelaki terbabit boleh membantunya untuk membiayai kos pembedahan Arif.

Lelaki terbabit memberikan sepucuk surat kepada mak Arif dan menyuruh mak Arif untuk memenuhi ruangan kosong surat berkenaan. Katanya dia sedang mencari orang yang perlukan bantuan kewangan. Mungkin lelaki ini benar-benar mampu membantu mak Arif.

"Ya Allah, adakah benar orang inilah yang mampu membantu aku. Adakah ini pertolongan yang engkau turunkan untuk aku. Aku bersyukur Ya Allah walau aku percaya dia tidak akan membantu aku untuk sepenuhnya tetapi ini sudah cukup mengurangkan bebanku." menangis di dalam hati mak Arif lalu bersyukur kepada Allah akan pertolongan yang diterimanya.

Tanpa membuang masa, mak Arif mengisi semua ruangan kosong di dalam kertas berkenan. Harapan baginya dapat membawa Arif keluar selepas semuanya selesai dan selepas Arif sedar nanti.




1 KOMEN CORETAN HATI:

Ziera Ieyah said...

da la muzik cmtu...bace cite ni air mate cm nk mleleh je tw..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...