" Mak !! Adik pergi dulu " Episode 13.





Arif telah jatuh pengsan. Maknya cuba untuk menyedarkannya tetapi dia seperti tidak sedarkan diri. Dalam keadaan yang kelam kabut, mak Arif terus berlari memanggil doktor yang merawat anaknya. Mak Arif berlari sekuat hati tanpa menghiraukan sesiapa pun yang memandangnya sehingga sampai dihadapan pintu bilik doktor yang merawat anaknya.

"Doktor...doktor..anak saya pengsan!!" Menjerit mak Arif dihadapan bilik tersebut.

"MasyaAllah, macam mana dia boleh pengsan. Saya perlu menyedarkan dia dengan segera." Doktor tersebut menjawab.

Mereka berdua berlari untuk mendapatkan pertolongan jururawat yang ada dan terus membantu Arif. Keadaan ketika itu hanya tuhan sahaja yang tahu. Arif seperti nyawa-nyawa ikan walaupun doktor telah cuba untuk menyedarkannya. Disaat itu, doktor mengeluarkan segala pengetahuannya untuk merawat Arif sehingga anak kecil itu sedar. Apa kan daya, Arif terpaksa dimasukkan ke dalam wad ICU semula untuk diperiksa. Oksigen diberikan untuk memastikan pernafasan Arif berjalan dengan lancar.

"Doktor..macam mana dengan keadaan anak saya?" kata mak Arif yang ketika itu sangat rungsing dengan keadaan anaknya.

"Maaf saya katakan, puan harus memberikan keputusan untuk membedahnya sekarang. Saya takut selepas ini segala keputusan puan tidak ada gunanya lagi." jawab doktor tersebut dengan tegas.

Keadaan lagi sekali telah memaksa mak Arif untuk membuat keputusan bagi pembedahan anaknya itu. Akan tetapi, adakah dengan cara itu Arif akan disembuhkan. Bekas suami dan abang Arif masih belum melawatnya lagi, dengan siapakah dia ingin mendapatkan kepercayaan. Haruskah dia meneruskan keputusannya untuk terus membenarkan doktor untuk membedah anaknya. Hati yang semakin gundah gulana dan tidak mahu apa-apa pun terjadi keatas anaknya Arif. Dia terus membuat keputusan dan memberitahu doktor.

"Doktor..saya sudah membuat keputusan dan membenarkan doktor untuk melakukan pembedahan ke atas anak saya Arif."

"Terima kasih puan dan apa pun yang akan terjadi selepas ini harap puan akan terima dalam keadaan hati yang terbuka." berkata doktor tersebut kepada mak Arif.

Jam tepat pukul 8.00 malam dan Arif telah dimasukkan ke bilik pembedahan. Sekarang semuanya bergantung kepada doktor berkenaan untuk membedah Arif tanpa ada apa-apa implikasi yang berlaku selepas pembedahan tersebut dijalankan. Mak Arif hanya dibenarkan untuk duduk diluar bilik pembedahan. Ketika itu apa lagi yang harus diperkatakan, hanya doa yang mampu dihulurkan. Tanpa membuang masa, mak Arif terus menghubungi bekas suaminya.

"Assalamualaikum? Awak, Arif sekarang dalam bilik pembedahan. Tadi dia pengsan dan saya terpaksa memberikan keputusan untuk membenarkan doktor membedahnya. Harap awak dapat datang ke sini dengan segera kerana mungkin Arif perlukan awak disisinya bila dia habis dibedah nanti."

Ayah Arif menjawab "Waalaikumussalam. MasyaAllah, macam mana boleh pengsan tu. Ok, saya akan datang sekarang tapi mungkin akan lambat sedikit sebab perlu minta kebenaran orang atasan untuk keluar kerja awal. Awak jangan risau, saya pasti akan cuba untuk datang seawal mungkin. Harap tidak akan ada apa-apa yang berlaku semasa pembedahan tu dijalankan."

Mak Arif masih menunggu diluar bilik pembedahan. Hatinya semakin resah menunggu keputusan pembedahan tersebut. Dalam keadaan yang sangat sedih dia mencuba untuk menenangkan dirinya kerana Arif pernah berpesan kepada maknya bahawa jika dia dibedah, dia tidak mahu maknya merasa sedih kerana dia yakin dan percaya pembedahan itu akan berjalan dengan lancar.

"Mak.. Arif yakin punya yang kalau Arif dibedah, mesti Arif akan selamat dan sihat. Sebab doktor dekat sini kan pakar dan mereka mesti akan mampu melakukan sehabis baik." kata-kata inilah yang Arif perkatakan kepada maknya.

Sudah hampir 1 jam Arif berada didalam bilik pembedahan. Doktor masih lagi tidak muncul-muncul untuk memberikan khabar berita tentang pembedahan tersebut adakah berjaya ataupun tidak. Sampaikan mak Arif tertidur diluar bilik pembedahan kerana terpaksa menunggu dengan begitu lama.

2 jam kemudian..............

Ayah Arif pun tiba di HUKM dan bergegas terus masuk ke dalam kawasan menunggu diluar bilik pembedahan anaknya. Ketika sampai, dia terus mengejutkan mak Arif yang sedang tidur diluar bilik berkenaan. Mungkin keletihan yang teramat sangat, mak Arif tidak mengendahkan bekas suaminya itu ketika mengejutnya. Ayah Arif pun tidak mahu mengganggu mak Arif lalu membiarkannya tidur dan hanya duduk disebelahnya sambil menunggu keputusan pembedahan.

"Ya Allah, apalah nasibku ini sebagai seorang ayah yang tidak mampu untuk menjaga isteri dan anak-anakku. Aku sedar aku hanya manusia yang tidak sempurna. Mungkin ini juga salah satu dugaan untuk aku selepas aku berpisah dengan bekas isteriku ini." berkata didalam hati ayah Arif yang sebenarnya kesal diatas apa yang berlaku. Walau dia tahu anaknya sakit bukan kerana maknya tetapi mungkin Allah telah tetapkan segala-galanya.

Terlalu banyak dugaan yang harus ditempuhi mereka berdua. Selepas satu perkara yang datang, datang lagi perkara yang lain yang lebih besar dugaanya. "Ya Allah, terlalu sakit dan perit dugaanmu ini. Aku tidak mampu Ya Allah, aku tidak sanggup, aku juga tidak mahu sesuatu perkara yang buruk berlaku ke atas anakku Arif. Kau berilah kesihatan kepadanya dan semoga pembedahan ini berjalan dengan lancarnya." mengeluh ayah Arif sambil melihat mak Arif yang sedang tidur.

1 jam seterusnya................









0 KOMEN CORETAN HATI:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...