" Mak !! Adik pergi dulu " Episode 3.

"Tuuuuuuu...tuuuuu...tuuuuu". Abang tak nampak ke? "Aiman nampak tak apa yang abang arif nampak?" tanya abang kepada adiknya yang paling kecil. "Adik tak nampak apa-apa pun kat atas tu" lantas adiknya menjawab. "tuuuuuuu...tuuuuuu..tuuuuu" teriak si adik dengan muka yang agak takut.

Tok! Tok! Tok!

Bunyi ketukan pintu yang agak kuat. Lantas abangnya membuka pintu dan rupa-rupanya maknya sudah pulang dari membeli makanan di warung pak abu. "Terkejut abang, ingat siapa tadi" kata abang lepas membuka pintu rumahnya. "Kenapa adik kau arif tu duduk dekat atas kerusi je?" bertanya mak kepada abangnya. Lalu abangnya menjawab "Entah adik tu, dia cakap ada sesuatu dekat atas atap rumah kita ni. Pelik abang dibuatnya". Bila tanya siapa yang ada dekat atas tu, adik cuma jawab "tuuuu..tuuuuuu..tuuuuuu".

"Kenapa anak mak ni?" tanya mak kepada arif. Adik tak sihat ke? Adik nak makan tak, mak dah belikan nasi goreng sama macam abang ni. "tuuuuuuu....tuuuuuu...tuuuu" jawapan yang sama diberikan oleh arif. Makan lah sikit nak, nanti sakit perut sebab masuk angin. "Mak.....mak... adik nak muntah lah" arif menyampuk kata-kata maknya. Dengan kelam-kabut maknya pun mengambil satu baldi kecil dan diberikan kepada arif supaya senang dia muntah ke dalam baldi kecil itu sahaja.

Bluekkkk!! Bluekkkkk!!

Si adik mula muntah tetapi hanya muntah angin. Tidak ada sisa-sisa makanan yang dia keluarkan hanya air liur yang diludahkan ke dalam baldi tersebut. "mak...mak...tuuuu...tuuuu..dia makin dekat" kata arif kepada maknya sambil dia memusingkan kepalanya ke kanan dan ke kiri seperti melihat sesuatu yang pelik di atas atap rumah. "Bluekkkk!! bluekkkkkk!!" muntah si adik lagi dengan memuntahkan sehelai rambut dan sedikit air liurnya.

"Mak...mak...ada rambutlah dekat dalam baldi adik tu" kata abang kepada maknya. Lalu maknya menjawab "Itu mungkin rambut adik tu atau mungkin rambut dari mana-mana yang terjatuh dalam baldi tu". Abang pergi makan dulu, biar mak yang uruskan adik ni. Ajak adik kau aiman tu sekali makan. Aiman dan abangnya pun pergi ke dapur untuk makan. Sambil maknya membuka television dan menyuruh arif untuk menonton tv sahaja. "Adik jangan tengok bende tu lagi, adik tengok je tv tu ye" kata mak kepada arif. Dia pun menonton tv sambil kepalanya yang masih berpusing ke kiri dan ke kanan.

Bluekkkk!! Bluekkkkkk!!

Si adik yang masih muntah tetapi hanya muntah angin. Air liurnya yang banyak didalam baldi tersebut. Dalam keadaan yang tidak senang hati. Maknya pun mencari jalan untuk menyelesaikan masalah anaknya yang dirasakan sangat pelik sedangkan tiada sesiapa di atas atap rumahnya. Sudah hampir 1 jam si adik memuntahkan air liurnya ke dalam baldi yang diberikan oleh maknya. Tiba tiba.....

"Mak......mak......mak...tengok adik" abangnya menjerit memanggil maknya.........

6 KOMEN CORETAN HATI:

wanda said...

x sbar..episod ke4 pula ye.:)

Afiqah Nabilah said...

X SABAR NIH.CEPAT YE!~

naUrah_naOmei said...

jahat tol la update pndek2..wat suspen je..heheeh

arin said...

cpt2,episod ke empat

Honey Kumicky said...

Maf bg kritikan pedas...
Fiq,cba gunakan unsur ayat yg lbh suspen atau puitis...sy peminat novel mlyu..kdg2 sy da blh agak jln crita hnya ngan bc separuh cerita..try la contohi Ramlee Awang Murshid dlm mengolah ayt....

Cik Layka said...

sy agak stuju dgn Honey Kumicky tp msih blh bljr kn slow2~
try make others novel as reference .. it might be help

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...