" Mak !! Adik pergi dulu " Episode 6.

Kring!! Kring!!

Berbunyi nada dering yang agak kuat dari telefon bimbit ayah. Lalu diangkatnya dengan agak pantas. "Abang...abang...anak awak sedar dan meronta-ronta dihospital ni." tanya mak Arif dengan agak ketakutan. "Meronta yang macam mana" bertanya kembali si ayah. Lalu mak Arif menjawab "saya pun tak tahu, habis doktor ikat dia atas katil tu tapi dia tendang doktor sampai terjatuh dan dia menjerit lalu tidak sedarkan diri". Ok, kejap lagi saya datang sana. Awak tunggu sampai saya datang dan suruh doktor buat sesuatu.

"Maaf puan, saya terpaksa beri ubat penenang pada Arif. Kalau tidak dia akan lebih ganas lagi" berkata doktor kepada mak Arif. Lalu mak arif menjawab "Baiklah!! kalau itu sahaja jalan terakhirnya". Kenapalah ini berlaku kepada anakku Ya Allah!!, apakah salah si anak kecil ini. Adakah dia pilihanmu untuk tidak lagi hidup didunia ini. Aku mohon Ya Allah semoga dia dikembalikan kepadaku, hanya dialah satu-satunya penemanku tatkala abang dan adiknya bersekolah nanti. Aku tidak punya suami, aku tidak punya harta lain selain anak-anak ini. Bantu lah aku Ya Allah kerana aku tidak sanggup menempuhi semua ini. Rintihan demi rintihan kesedihan hanya mampu disimpan didalam hatinya. Mungkin ini adalah dugaan baginya.

"Adik, maafkan mak. Mak hanya mampu melihat kamu berdiam diri, bangun lah adik. Mak nak lihat adik sedar dan kita boleh balik nanti" merintih lagi si ibu. Kemudian mak arif bertanya kepada doktor "apa lagi yang doktor boleh buat untuk pulihkan anak saya?". Doktor tersebut menjawab "sebenarnya kami tidak pasti dengan penyakit anak puan ni. Itu mungkin sebab kami belum periksa sepenuhnya keadaan anak puan". Mungkin juga anak puan akan di X-RAY bagi mengetahui apa puncanya. Saya berharap puan akan bersabar dengan keadaan ini. "Terima kasih doktor, saya hanya berharap dia akan sedar dan pulih sepenuhnya.

"Assalamualaikum?" datang si ayah lalu memberi salam.

"Waalaikumussalam" jawab kesemua yang berada di dalam bilik sakit tersebut. "Macam mana keadaan Arif?" bertanya lagi si ayah. "Doktor bagi Arif ubat penenang supaya dia tidak meronta-ronta lagi" jawab mak Arif. Dalam keadaan yang kurang yakin, mak Arif duduk di atas kerusi lalu bertanya kembali kepada ayah Arif. "Satu yang saya sangat pelik masa Arif meronta-ronta, suara dia bertukar seperti bukan dia yang bercakap. Lepastu dia cakap yang Arif ambil makanan dia, Arif ni jahat lah apa lah". Terus meyampuk si ayah "ohhh, sebenarnya saya tadi pergi cari dukun dekat kampung sebelah tu dan dukun tu ubatkan Arif dari jauh". Dukun tu cucuk paku di ibu jari kaki saya dan katanya mungkin akan berlaku sesuatu pada Arif kerana mungkin Arif telah disampuk. Rupa-rupanya memang betul.

Dukun tu ada cakap yang si Arif ni ada terpijak makanan syaitan masa di sekolah. Mak Arif pun berkata "Ohhh, patutlah bila saya tanya dia nak makan masa hari tu lepastu dia jawab dia dah kenyang dan mungkin juga dua orang tua yang dia nampak tu adalah makhluk halus". Tapi kan bang, kenapa dia sampai tak sedarkan diri? Lepastu doktor sampai nak X-RAY dia. Mungkin ada sebab lain yang kita pun sendiri tak pernah tahu. Sergah si ayah "ish awak ni, jangan fikir bukan-bukan boleh tak? Tak ada apa-apa yang berlaku kalau kita fikirkan yang baik-baik je".

Mak Arif menjawab "Yelah, kita tunggu sahaja selepas doktor X-RAY Arif esok. Berita yang baik kita bersyukur, yang kurang baik kita berserah sahaja". Sambil tangannya memegang tangan Arif, airmata kesedihan mula mengalir. "Apalah nasibku selepas bercerai dengan suami, anak pula ditimpa musibah" keluh mak Arif sambil menatap mata Arif. "Ok lah, saya balik dulu. Nanti kalau ada apa-apa telefon sahaja saya" berkata si ayah. Malam makin gelap dan waktu makin kehadapan. Hari esok menjadi penentu segala-galanya. Ayah Arif pun sudah pulang, dan masih termenung lagi maknya yang masih terfikir apakah keputusan pada hari esok. Adakah berita yang baik atau sebaliknya.

Tepat jam 8.00 pagi, mak Arif terjaga dari tidurnya lalu dia membersihkan diri. Bersiap-siap dan hanya menunggu doktor untuk membawa Arif ke bilik X-RAY. Setelah menunggu selama setengah jam, doktor pun tiba dan membawa Arif ke bilik X-RAY. "Maaf ye, puan kene tunggu diluar sehingga pemeriksaan ini selesai" berkata doktor tersebut kepada mak Arif. Mak Arif pun menunggu diluar bilik X-RAY dan hanya mampu untuk berdoa serta berharap supaya tidak ada apa-apa pun yang berlaku kepada anaknya Arif. Sambil menunggu di luar, mak Arif menelefon ayah Arif dan memintanya untuk datang ke hospital kerana keputusan X-RAY anaknya akan diketahui tidak lama lagi.

15 minit kemudian, ayah Arif bersama abangnya pun tiba untuk mengetahui keputusan X-RAY anaknya. Berkata maknya di dalam hati "Ya Allah, tidak ada yang mampu melawan takdirmu melainkan engkau pemberi takdir".

1 jam kemudian.........

Doktor pun keluar dari bilik X-RAY lalu memberitahu kepada mak Arif..........

1 KOMEN CORETAN HATI:

Honey Kumicky said...

wow...Ep kli nie x mngecewakan....
gud luck dear fiq....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...