" Mak !! Adik pergi dulu " Episode 2.

Jangan nak merepek lah adik!! Mana ada sesiapa yang berdiri di depan kita ni. Yelah bang, adik kenal sangat dengan orang tua tu. "Dah....dah...jangan yang pelik-pelik. Jom kita pergi dekat mak, entah-entah dah lama mak tunggu dekat dewan tu." kata si abang yang sangat hairan dengan adiknya.

Setibanya di dewan. "Lamanya kau teman adik pergi tandas" kata mak kepada abangnya. Entah adik ni, katanya sakit perut tu yang lama menunggu. Siap boleh merepek lagi, dia cakap kenal orang tua itu lah ini lah. Abang yang jadi hairan sebab kat depan kita orang tak ada pun orang tua. "Ada lah, adik nampak tadi dan adik kenal sangat dengan orang tua tu" menyampuk si adik dengan kata-kata abangnya. Cukuplah tu, ceramah ni pun dah nak habis. Kejap lagi kita pergi makan dekat kantin sekolah tu, mesti anak-anak mak dah lapar.

15 minit berlalu........

"Ok, ceramah dah habis, jom kita pergi makan" kata mak kepada anak-anaknya. Dalam perjalanan menuju ke kantin sekolah, adiknya berkata "Mak...mak...tulah lelaki tua tadi, adik kenal dengan dia". Arif anak mak, mana ada sesiapa dekat depan kita ni. Jangan cakap yang bukan-bukan lagi ya. Tidak lama kemudian, tiba lah sudah di kantin sekolah. "Adik dan abang nak makan apa?" kata mak kepada semua anaknya. Arif menjawab "Abang tak mahu makan sebab dah masuk angin dah perut ni, nanti kita beli dekat luar jelah" kata abang kepada maknya. Arif pula berkata "Adik tak mahu makan juga, adik dah kenyang sebab tadi dah makan". Si abang terus terkejut dan terpaku kerana sejak bila adiknya ada makan dan minum. Hairannya abang, bila masa adik makan tadi? Yelah, masa perjalanan pergi tandas tadi adik ada jumpa makanan adik makan lah.

"Mak!! Apa yang adik merepek ni?" menjerit abang kepada maknya. Nanti kita cerita dekat rumah ya, sekarang jom kita balik dulu. Nanti nak singgah beli makanan lagi dekat warung pak abu tu. "Yelah...yelah....." jawab abang dengan nada perlahan.

5 minit kemudian...

Abang ambil kunci ni lepastu tolong buka pintu rumah, mak nak pergi beli makanan. Abang nak makan apa? Belikan abang nasi gorang kampung jelah. Tanya adik tu dia nak makan apa? "Adik, mak tanya nak makan apa?" kata abang kepada adiknya. "Beli jelah apa-apa asalkan sedap" jawab adiknya. Ok, adik cakap belikan apa-apa je janji sedap. Mak pergi beli dulu ya, jaga adik kau tu baik-baik. "Baik mak" sahut abangnya. Si abang pun masuk dan menutup pintu rumah. Ketika berada di dalam rumah, si adik yang berperangai pelik dengan sentiasa memandang ke atap rumah yang putih itu. "Adik, apa yang adik pandang tu?" tanya si abang. Dengan suara yang agak berlainan si adik menjawab "Tuuuuuuuu....tuuuuuuuu...tuuuuuuu".   Apa yang tuuuuuuuuuuuuu? Sambil menunjukkan jari telunjuknya dan masih berkata perkara yang sama "tuuuuuuuu...tuuuuuuuuu....tuuuuuuuu".

Adik jangan buat abang rasa takut lah, cuba adik beritahu dekat abang. Apa yang adik nampak dekat atas tu? Dengan muka yang semakin pucat dan ketakutan adiknya menjawab.........

6 KOMEN CORETAN HATI:

Honey Kumicky said...

Done read it dear Fiq...
Love it..
Chaiyokkkk 4 next ep....

Anonymous said...

ala...suspen ttbe..

elajamaludin said...

meremang bulu roma baca episod 2 .
ta sabar na tnggu episod 3 !
hehe

adamzico said...

nice.. nak tanya sket.. ada keraguan.. derang semua tiga beradik ke? watak utama tu anak no.2 kan?

mismuj@ said...

nak lagi,we want more..:)

Junejune c budak sowt said...

ngee .. suspen smbil mremang arr bulu roma ni .. mmang mnarik r ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...