" Mak !! Adik pergi dulu " Episode 9.




"Anak puan perlu menjalani pembedahan di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM)".

"Kenapa anak saya perlu dihantar sampai kesana doktor?" tanya mak Arif.

"Sebab kami disini tidak mempunyai doktor pakar bagi melaksanakan pembedahan untuk anak puan." jawab doktor tersebut.

Keadaan telah memaksa mak Arif untuk berterus terang kepada anaknya tentang hal ini.. Tapi bagaimana untuk memberitahu sedang anaknya sendiri tidak mengetahui akan penyakit Barah Otak yang dihidapinya. Apa yang harus aku lakukan Ya Allah. Semakin lama aku merahsiakan perkara ini semakin aku rasa tidak berdaya untuk melepaskannya.

"Jadi macam mana ye puan?" berkata doktor tersebut.

"Bukan kah HUKM itu Hospital Swasta doktor?" mak Arif bertanya semula kepada doktor tersebut.

"Ya, tapi di hospital ini memang betul-betul tidak mempunyai doktor pakar bagi pembedahan anak puan." jawab doktor tersebut lalu memberikan sepucuk surat dan katanya surat tersebut ialah surat tandatangan untuk rawatan pembedahan anaknya.

Mak Arif membuka surat tersebut dan membacanya. Membaca di awal ayat sudah memperlihatkan kesedihan yang tidak mampu untuk ditahan lagi. Hampir di pertengahan pembacaan, mak Arif terkejut dan terus melepaskan surat tersebut dari genggaman tangannya. Ya Allah, apakah engkau rasa aku mampu untuk menerima semua ini. Aku tidak mampu Ya Allah, sebanyak RM5.000 ringgit aku perlu cari untuk pembedahan anakku. Dimana aku ingin cari duit sebanyak itu Ya Allah.... Terdiam dan terkelu mak Arif lalu berlari dan memeluk anaknya. Doktor yang menunggu keputusan mak Arif pun berlalu pergi kerana merasakan mak Arif belum mampu untuk membuat keputusan.

"Mak...mak... kenapa mak menangis?" tanya Arif kepada maknya.

"Tak ada apa-apa lah adik, mak terharu sebab doktor kata adik dah boleh balik rumah esok." jawab mak Arif dan terus menangis tanpa menghiraukan Arif.

Mak Arif terus memeluk erat badan Arif dan berkata didalam hati "Ya Allah, untuk kali yang ketiga aku terpaksa menipu anakku. Kau berilah aku jalan untuk memberitahunya, aku dah tak sanggup untuk menyimpan rahsia ini."

"Mak..Arif nak minum air suam boleh tak?" Arif berkata kepada maknya.

"Mestilah boleh, doktor pun suruh adik minum air suam banyak-banyak kan." jawab mak Arif sambil mengelap mata yang sudah berair itu.

Mak Arif bangun dan mengambil air suam lalu diberikan kepada anaknya. Arif meminum minuman itu seolah-olah hari itu adalah hari terakhir untuknya. Hampir basah bajunya kerana terlalu laju meminum minuman tersebut. Sekejap sahaja air suam itu sudah habis.

"Adik, cuba minum perlahan-lahan. Habis basah dah baju tu." marah kecil mak Arif.

"Alaaaaa, nanti mak tukarlah baju Arif. Arif tak sukalah pakai baju hijau ni (baju hospital). Arif nak pakai baju yang mak belikan hari itu." jawab Arif dalam keadaan yang amat gembira.

Mak Arif sungguh pelik dan berfikir kenapa Arif kelihatan begitu gembira sekali. Apa yang membuatkan dirinya begitu gembira selepas meminum air suam yang di ambil oleh maknya. Arif berkelakuan seperti sudah sembuh. Tidak mungkin lah dia sudah sembuh sedangkan doktor kata dia perlu menjalani pembedahan.

"Mak..nak tahu sesuatu tak?" bertanya Arif kepada maknya.

Lalu maknya menjawab "tanyalah, mak mesti boleh jawab lah."

"Kalau Arif pergi esok mak seronok tak?" Arif kembali bertanya.

"Laaaa, mestilah boleh. Pergi balik rumah kan?" mak Arif menjawab dan bertanya semula.

"Bukan lah, Arif nak pergi ke satu tempat yang mak tak kan boleh nampak Arif. Tempat tu gelap tau mak, kadang-kadang Arif pun sendiri rasa takut." jawab lagi Arif.

"Apa yang adik merepek ni? marah mak Arif kepada anaknya.

"Yelah mak, Arif rasa macam ada sesuatu yang mak sembunyikan dari Arif." jawab si Arif.

Kenapa Arif boleh bertanyakan soalan yang sebegitu rupa. Mak Arif tidak dapat berkata-kata dan terus terkelu. Arif mula mendesak maknya untuk memberitahu apakah perkara sebenar yang di sembunyikan oleh maknya. Arif menarik-narik tangan maknya lalu menangis dihadapan maknya.

"Kalau mak tak mahu beritahu, Arif akan lari dari tempat ni bila mak tidur nanti!!" mendesak Arif kepada maknya.

Dalam keadaan terkelu, mak Arif merasa sungguh tertekan kerana Arif mendesaknya. Ya Allah, adakah ini jalan yang kau beri untuk aku supaya aku memberitahu anakku akan perkara yang sebenar. Adakah sekarang ini juga aku harus memberitahunya. Aku penat dan lelah dengan dugaan ini Ya Allah. Kenapa tidak ada cara lain yang engkau boleh beri kepada aku.

"Mak...tak nak beritahu ye?" Arif berkata lagi.

"Adik.... Mak sebenarnya terpaksa merahsiakan perkara ni. Tapi adik pula mendesak mak macam ni." berkata pula mak Arif.

Dalam keadaan yang betul-betul mendesak, mak Arif pun memberitahu hal yang sebenar kepada Arif. "Adik, sebenarnya doktor beritahu mak yang adik menghidap penyakit Barah Otak dan katanya juga adik perlu menjalani pembedahan di Hospitak dekat KL tu."

"Kan Arif dah agak, Arif mesti sedang sakit kan. Arif tahu kenapa mak tak mahu beritahu Arif. Sebab Arif ni dah banyak menyusahkan mak kan. Arif memang anak yang tak berguna pada mak, selalu sahaja sakit. Deman lah, batuk lah, dan sekarang lagi teruk sampai sakit Barah Otak." menangis Arif sambil memberitahu maknya.

Maafkan mak sayang, mak sudah tidak mampu untuk merahsiakan perkara ini. Mak tahu Arif mesti sedih tapi mak dapat lihat yang kata-kata Arif itu semuanya tipu. Arif memang anak yang kuat dan tabah. Cuma mak sahaja yang terlalu degil kan. Berkata mak Arif di dalam hatinya sambil menangis melihat anaknya yang sedang menangis.

"Adik... Kalau doktor nak buat pembedahan dekat kepala adik, adik setuju tak?" tanya mak Arif kepada anaknya.

"Mak...Kalau doktor kata ini jalan yang terbaik, Arif tak kesah. Lepas pembedahan nanti Arif mesti akan sihat kan. Arif dapat main layang-layang dekat rumah, dapat main dengan abang. Tapi nanti Arif malu sikit lah sebab mesti kepala Arif botak lepas pembedahan tu. hehehehe." jawab Arif dalam keadaan yang seperti tidak ada apa-apa yang berlaku.

"Cuma satu sahaja yang mak bimbang tentang pembedahan adik?" mak Arif terlepas cakap dihadapan anaknya.

Lalu Arif menyampuk "Kenapa dengan pembedahan Arif mak?".


1 KOMEN CORETAN HATI:

Eimma said...

citer yg best.. tapi, Eimma rasa taufiq kena lebih alert dengan sistem ejaan dan imbuhan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...