" Mak !! Adik pergi dulu " Episode 10.




"Mak tak sanggup untuk membiayai kos pembedahan adik yang berjumlah RM5000 ringgit tu".

Mungkin mak Arif perlu mencari jalan untuk mendapatkan wang sebanyak itu secepat mungkin. Tanpa wang tersebut Arif tidak akan dibedah dan jika tidak dibedah kemungkinan besar Arif juga tidak akan dapat diselamatkan untuk hidup dalam jangka masa yang panjang. Tapi dimana mak Arif harus menagih simpati bagi mendapatkan bantuan wang ringgit tersebut  untuk pembedahan anaknya.

"Apa yang mak termenungkan tu?" kata Arif kepada maknya.

"Tidak ada apa-apa, mak hanya memikirkan bagaimana untuk mendapatkan wang sebanyak RM5000 ringgit tu." jawab mak Arif.

Hari ini Arif perlu dipindahkan ke Hospitak Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM). Segala keperluan yang perlu disana nanti sudah disiapkan oleh maknya. Menunggu waktu dan terus menunggu dengan memikirkan keputusan pembedahan tersebut. Ayah dan abang yang masih belum sampai meluntur kan lagi semangat mak Arif untuk membuat keputusan. Arif hanya termenung di atas katil empuknya, kata Arif katilnya macam katil mewah. Maklum lah, dirumah dia hanya ditemani tilam lusuh yang hanya menunggu masa untuk jatuh menyembah bumi.

"Mak. Bila ayah dan abang nak sampai ni?" berkata Arif kepada maknya.

"Mungkin kejap lagi tu, rasa mak ayah beli sarapan untuk kita sekali." Jawab mak Arif.

Arif sangat suka bila maknya memberitahu bahawa ayahnya akan membeli sarapan pagi untuk mereka. Ini kerana Arif sendiri tidak suka untuk makan makanan yang disediakan oleh pihak Hospital. Katanya tak sedap dan hari-hari lauk yang sama sahaja. Kalau di Hospital mesti kena makan makanan yang biasa-biasa sahaja, tapi kalau di luar macam-macam si Arif ni boleh makan.

"Nanti jangan lupa cakap dengan ayah yang Arif nak ayah belikan Arif Milo ais tabur kesukaan Arif tu." Berkata Arif yang memang suka sangat minum air Milo ais tabur kalau ayahnya membawanya makan di restoran luar. Sudah lama juga dia tidak meminum minuman itu. Ayah dan maknya tidak duduk sebumbung jadi tidak ada sesiapa yang hendak membawanya makan di restoran yang mahal. Dengan kehidupan yang serba naif, apa pun membataskan setiap langkahnya.

"Puan, macam mana dengan keputusan untuk membawa anak puan ke HUKM?" Datang seorang doktor lalu bertanyakan mak Arif akan keputusannya untuk membawa Arif ke HUKM.

"Untuk itu, saya masih lagi belum membuat keputusan untuk membawanya ke sana. Untuk kos pembedahannya pula saya juga masih mencari dana dari pelbagai pihak dan memikirkan jalan yang terbaik untuk itu." Jawab mak Arif akan pertanyaan doktor tersebut.

Jam menunjukkan sudah pukul 10.30 pagi. Ayah dan abang Arif tidak sampai-sampai lagi, adakah mak Arif harus meninggalkan mereka dan terus pergi ke HUKM dengan dibawa oleh Ambulan dari pihak hospital. Takut pula nanti dimarahi oleh mereka kerana tidak memberitahunya terlebih dahulu. Doktor yang merawat Arif sudah nampak keletihan kerana hampir 1 jam juga menunggu mereka, sampaikan tidak tahu untuk berbuat apa-apa. Mungkin sebab doktor itu sendiri juga menunggu jawapan dari ayah Arif yang belum lagi tiba itu.

"Puan..lama lagi ke saya perlu menunggu keputusan dari pihak puan?" Tanya doktor tersebut yang nampak seperti ada kerja yang harus dilakukan sebentar lagi.

"Maaf ye doktor, saya masih menunggu bekas suami saya. Pelik betul dia tidak sampai-sampai lagi dari tadi. Sudah 1 jam lebih saya menunggu kedatangan bekas suami saya tu." Mengeluh mak Arif yang kepenatan hanya kerana menunggu ayah Arif sampai.

Lalu mak Arif menelefon bekas suaminya itu dalam keadaan segera. Dengan berbekalkan kredit yang hanya tinggal 0.30 sen itu dia mendail nombor telefon bekas suaminya itu. Panggilan pertama tidak menampakkan sebarang respon dari mereka. Mak Arif terus menelefon dan berharap panggilan keduanya itu akan membuahkan hasil.

"Ringgggggggg...Ringggggggg...Ringgggggg..."

"Manalah ayah kau ni, kenapa dia tak angkat-angkat panggilan telefon dari mak. Sudah 2 kali mak telefon tapi masih tak berjawab." Mak Arif mengeluh dan berkata kepada Arif.

"Cuba mak telefon lagi sekali, mungkin ayah tak dengar kot sebab dia kan tengah beli sarapan untuk kita." Arif berkata kepada maknya sambil tersenyum kerana tak sabar nak tunggu air Milo ais tabur yang akan ayahnya bawa bila sampai nanti.

"Ting ting.......ting ting...."

Satu khidmat pesanan ringkas sms telah diterima oleh mak Arif dan ianya dari ayah Arif. Pelik sungguh, bila ditelefon tidak mahu diangkat tapi boleh pula menghantar sms. Keluh mak Arif yang marah juga dengan perangai bekas suaminya itu.

"Awak, maaf saya tak dapat datang sebab saya ada urusan lain.Nanti kalau ada sebarang maklumat awak beritahu saya ye." Khidmat pesanan ringkas yang dihantar oleh bekas suaminya itu pun betul-betul memberi tekanan kepadanya.

"Errrr!! Kalau lah ikutkan hati mak. Tak mahu mak tunggu ayah kau, menyusahkan sahaja." Mak Arif berkata dalam keadaan marah sambil memandang muka anaknya.

Arif sangat terkilan dengan ayahnya kerana dia tidak dapat lagi minum air Milo ais tabur kesukaannya itu. Raut wajah kebencian mula menampakkan yang dia betul-betul marah dengan ayahnya. Tiba-tiba dia menjerit dan menangis lalu mengatakan sesuatu dihadapan maknya.

"Arif benci ayah, Arif benci ayah."

Arif terus mendiamkan dirinya dan menangis kecil. Tanpa membuang masa lagi, mak Arif berjalan melangkah ke bilik doktor dan terus membuat keputusan yang baginya itu lah keputusan yang terbaik untuk anaknya walau dia masih berfikir akan kos pembedahan anaknya yang mahal itu.

"Tok!! Tok!! Tok!!" Mak Arif mengetuk pintu bilik doktor yang merawat Arif.

"Maaf mengganggu doktor, tapi saya datang ini untuk memberitahu tentang keputusan untuk membawa Arif ke HUKM tu. Saya mengizinkan pihak Hospital untuk membawa anak saya ke HUKM. Saya telah fikir masak-masak dan berharap anak saya akan cepat sembuh bila dirawat disana nanti. Tapi untuk jawapan pembedahan anak saya itu mungkin akan saya fikirkan disana.

Mereka pun dibawa ke HUKM dengan menaiki ambulan yang ditempah khas untuk mereka. Perjalanan yang mengambil masa kira-kira 2 jam itu membuatkan mereka berasa mengantuk lalu tertidur. Terbuailah mimpi kedua-duanya ketika sedang nyenyak tidur.




0 KOMEN CORETAN HATI:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...