" Mak !! Adik pergi dulu " Episode 8.




"Doktor cakap dengan mak yang adik belum cukup sihat untuk balik rumah".

"Kenapa doktor cakap macam tu mak?" kata Arif kepada maknya.

Lalu maknya menjawab "Doktor cakap.......doktor cakap......badan adik masih panas dalam lagi."

Mak Arif terus mengalirkan airmatanya kerana terpaksa menipu anaknya untuk kali yang kedua. Tidak tahu bagaimana lagi untuk merahsiakan perkara ini. Jika Arif tahu dia menghidap penyakit Barah Otak, tentunya dia akan merasa sedih dan tidak mahu untuk tinggal di hospital lagi.

"Mak...mak...apa tu Barah Otak?" tanya Arif kepada maknya.

"Barah Otak tu penyakit yang ada ketumbuhan dekat kepala." jawab maknya.

"Ohhhhh!! Jadi adik ada ketumbuhan dekat kepala lah ye?" Arif bertanya lagi.

Mak Arif berasa terkejut dan pelik akan pertanyaan anaknya itu. Dalam hati yang telah berkata sesuatu. Adakah Arif tahu tentang penyakit yang menimpanya dan siapa pula yang memberitahu? Ya Allah, rahsiakanlah perkara ini dari pengetahuannya. Aku tak mahu dia bersedih di atas penyakit yang menimpanya. Aku tak sanggup melihat dia berdiam diri. Dia seorang anak yang baik dan suka menceriakan aku. Ya Allah, bantulah aku untuk merahsiakan perkara ini.

"Mak..jawablah pertanyaan Arif ni. Dekat kepala Arif ni ada ketumbuhan ke?" mengeluh sambil berkata kepada maknya.

Dengan suara yang agak tegas maknya menjawab "apa yang Arif merepek ni, jangan buat mak rasa susah hati lah. Mak kan dah kata, tak ada ketumbuhan dekat kepala adik tu. Adik hanya deman panas biasa je dan esok atau lusa dah boleh balik rumah."

Tiba-tiba Arif mengalirkan airmatanya. Dalam keadaan yang sedih Arif telah memalingkan mukanya dari memandang maknya. Entah kenapa keadaan yang sedikit gembira bertukar menjadi sedih. Suara tangisan Arif semakin kedengaran dan airmatanya hampir membasahi pipinya. Mata yang semakin kemerahan pula membuatkan maknya terasa hati lalu bertanya kepada anaknya.

"Adik, mak minta maaf. Mak telah meninggikan suara mak dekat Arif. Arif tak marah mak kan?"

"Arif nak mak tahu yang Arif sayang sangat dekat mak. Arif nak peluk cium mak, tapi mak marah Arif tadi." berkata Arif kepada maknya sambil menangis.

Menitik airmata kesedihan diantara keduanya. Mak Arif seperti hilang upaya untuk memujuk anaknya yang sedang sedih itu. Apa lagi yang harus aku buat Ya Allah untuk memberitahunya. Aku tidak sanggup menatap mukanya yang sedang sedih itu. Matanya seakan-akan mahu memberitahuku sesuatu yang amat dalam ertinya. Aku semakin lemah untuk bertutur kata Ya Allah.

"Mak..boleh tak Arif nak cium pipi mak?" tanya Arif kepada maknya.

"Adik, mak sayang adik sangat-sangat. Allah sahaja yang tahu erti kasih seorang ibu kepada anaknya." jawab mak Arif.

Saling berpelukan Arif dan maknya sambil ditemani kesedihan yang mungkin berkahirnya disitu. Airmata Arif hampir juga membasahi pipi maknya. Arif mencium pipi maknya tanpa melepaskan bibirnya walau sesaat pun. Mak Arif yang terlalu sedih hanya mampu untuk berdiam diri dan berfikir mungkin itu adalah ciuman yang terakhir dari anaknya.

"Adik, mak ingin adik tahu yang mak sayang sangat dekat adik. Mak nak adik tahu juga bahawa, adik tidak mampu untuk bertahan lebih lama ketika menghidap penyakit ni" berkata maknya di dalam hati.

Lantas Arif berkata dengan nada yang gembira kepada maknya.....

"Mak...nantikan Arif nak balik lepastu nak makan banyak-banyak. Arif nak main layang-layang dengan abang walaupun kita orang selalu gaduh-gaduh. Mesti mak akan layan Arif macam raja kan. Arif nak tidur dengan mak setiap malam, nak peluk erat tubuh mak. Arif tak mahu lepaskan tangan mak walau sesaat pun dekat rumah tu. Mesti nanti abang cemburu dengan adik, hehe. Padan muka abang."

Seronok melihat Arif begitu gembira kerana tiada lagi kesedihan yang dilihat diwajahnya. Tetapi mak Arif mempunyai tanggungjawab yang sangat besar untuk memberitahu anaknya tentang penyakit tersebut. Apakah Arif akan menerima dengan hati? Engkau sahaja yang tahu Ya Allah, kerana setiap yang engkau berikan itu ada dugaan serta ada hikmahnya. Walau aku tidak terdaya, tapi aku harus meneruskan hidup ini.

"Tok!! tok!! tok!!"

Pintu bilik di ketuk oleh seseorang. Mak Arif mengelap airmatanya dan bertenang lalu berjalan untuk membuka pintu. Setiap langkah kakinya disertakan dengan doa dan berharap semoga tidak ada lagi berita yang tidak menyenangkan tentang anaknya. Mungkin juga doktor yang mengetuk pintu itu.

Pintu dibuka..........

"Assalamualaikum puan?" seorang doktor memberi salam.

"Waalaikumussalam. Ohhh!! Doktor rupanya, ingat siapa tadi." jawab mak Arif dalam keadaan tenang.

"Kedatangan saya ni bukan lah untuk mengganggu masa rehat puan. Tapi saya ada satu berita yang sangat penting yang perlu puan tahu." berkata-kata doktor tersebut.

"Berita apa ye. Yang baik atau yang kurang baik?" mak Arif bertanya.

Doktor tersebut menjawab "Harap puan akan terima seadanya dengan berita ini. Kami telah periksa sekali lagi X-RAY yang lepas dan ternyata anak puan memang menghidap penyakit Barah Otak tu dan pada X-RAY yang kami tengok ketumbuhan itu boleh di katakan besar juga. Anak puan harus menjalani pembedahan secepat mungkin."

"Tapi........................,"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...