" Mak !! Adik pergi dulu " Episode 7.




"Puan, sebenarnya saya tidak sanggup untuk berkatakan tentang hal ini. Tetapi sudah menjadi tanggungjawab saya sebagai doktor untuk memeriksa dan memberitahu hal yang sebenarnya". Jawab mak Arif dengan keadaan yang tenang. "Jadi, apakah keputusannya doktor. Berita baik atau tidak?". Doktor tersebut pula memberitahu "Maaf saya katakan, anak puan mungkin mengalami ketumbuhan di kepala. Mungkin juga dia menghidap Barah Otak atau dengan kata lain dipanggil Brain Cancer".

Kehampaan dan kesedihan telah terpampar pada wajah mak Arif. Berkata di dalam hati "adakah ini perasaan yang aku rasa Ya Allah, adakah ini jawapan yang sebenar-benarnya Ya Allah, adakah ini permulaan dugaan bagi aku Ya Allah". Kenapa dia pilihan engkau Ya Allah, kenapa..kenapa.kenapa? "Awak, kita serahkan semuanya pada takdir sahaja" berkata ayah Arif kepada maknya. Keadaan yang bising menjadi suram, kegembiraan bertukar kesedihan. Mak Arif seolah-olah tidak mampu untuk berkata-kata. Termenung memikirkan apakah yang akan berlaku seterusnya.

"Maaf puan, cuma satu yang saya bimbang!!" berkata doktor tersebut.

"Kenapa doktor?" jawab mak Arif. "Anak puan masih tidak sedarkan diri dan kami sendiri tidak tahu bilakah anak puan akan sedar" berkata kembali doktor tersebut. Tiba-tiba menitik airmata mak Arif yang dari permulaannya ditahan tetapi akhirnya tumpas lalu terkena tangannya sendiri. "Tidak mengapalah doktor, saya redha" menjawab mak Arif dalam keadaan yang sayu. Si ayah terus menyampuk "doktor, kami keluar dahulu ya, selepas semuanya kembali pulih kami akan kembali lagi". Si ayah menarik tangan mak Arif lalu dibawa keluar dari bilik X-RAY tersebut bersama abang Arif.

Bluppp..bluppp..

Mak Arif jatuh pengsan di luar bilik X-RAY. "Awak...awak...bangun, macam mana lah boleh pengsan ni. Terlalu banyak sangat berfikir dia ni" berkata si ayah ketika ingin menyedarkan mak Arif. "Abang tolong belikan air mineral dekat kedai bawah" si ayah menyuruh abang Arif. "Lepas satu masalah, ada sahaja masalah lain yang timbul" mengeluh si ayah lagi.

"Ayah, nah ni air mineral yang ayah suruh beli tadi" abang Arif memberi air mineral yang disuruh beli oleh ayahnya.Lalu ayahnya berkata "Terima kasih bang. Kamu tolong ayah telefon nenek dan yang lain untuk cakap tentang hal hari ini".  Dalam keadaan yang agak kelam kabut, si ayah terus memanggil sekali mak Arif yang sedang pengsan sehingga sedar dan memberi air mineral tersebut. Setelah 20 minit berlalu, mak Arif pun sedar dan sedikit lega. "Kenapa dengan saya tadi bang?" bertanya mak Arif kepada bekas suaminya itu. "Awak tu, tiba-tiba je pengsan depan bilik X-RAY selepas dapat tahu keputusan tentang Arif tadi" jawab ayahnya. Janganlah terlalu banyak berfikir, kalau awak sakit nanti siapa yang nak jaga Arif di hospital ni. Saya memang susah sebab banyak kerja yang hendak dibuat. Jaga diri tu ye, jangan lupa untuk makan.

"Puan...puan....puan....Arif sudah sedar" teriak seorang doktor memanggil mak Arif.

"Abang...Arif dah sedar. Terima kasih Ya Allah, kerana engkau telah menyedarkan Arif" sambil menangis mak Arif menadah tangan mengucapkan syukur ke hadrat illahi kerana telah menyedarkan anaknya. Berlari-lari anak si ayah dan maknya untuk melihat Arif di bilik sakit. Raut wajah kegembiraan terpampar dimuka si ayah dan maknya. Ketika itu, tidak ada lagi wajah-wajah kesedihan yang dilihat. Keseronokan mula dirasai seisi keluarga.

"Adik...adik...ni mak sayang. Alhamdulillah adik dah sedar" kata mak Arif sambil menangis. "Mak...mak..kenapa adik berada di hospital ni?" bertanya Arif kepada maknya. Lalu maknya menjawab "Sebenarnya panjang ceritanya, tapi nanti mak beritahu ye. Adik baru je sedar, tak boleh fikir yang bukan-bukan lagi". Mak berjanji pada adik yang mak akan cerita semuanya, sekarang adik kene rehat dahulu ye. Sambil kepelikan, Arif memandang kesemua tetamu yang berada di dalam bilik sakit tersebut. Dia seperti mengetahui sesuatu yang menimpanya tapi seakan-akan tidak peduli dan hanya mengendahkannya. "Mak...mak... adik ada perasan sebelum adik sedar tadi. Adik dengar mak cakap yang adik ada Barah Otak, apa benda tu mak?" bertanya Arif kepada maknya.

"Ohhh!! itu sakit biasa sahaja, macam demam-demam panas lah" jawab mak Arif. Lantas di dalam hati seraya berkata "maafkan mak adik, mak terpaksa menipu adik. Mak tahu adik mesti tak sabar nak balik rumah kan". Dengan nada perlahan Arif berkata kepada maknya "Mak..mak...adik nak balik, adik tak sabar nak sekolah ni. Mesti lama kan adik tak bersekolah". Mak Arif pun menjawab "ye, mak tahu Arif mesti tak sabar nak balik kan. Arif nak mak masak apa bila balik nanti?". "Arif nak makan semua masakan mak, yang paling penting sekali Arif teringin nak makan Nasi Putih dengan Telur Goreng yang hari-hari kita selalu makan tu" Arif menjawab pertanyaan maknya.

Dengan nada yang sayu, mak Arif berkata "mak tahu apa yang Arif suka, Arif kan anak mak yang paling manja. Arif yang banyak tolong mak dekat rumah bila abang pergi sekolah. Tapi.................".


1 KOMEN CORETAN HATI:

Honey Kumicky said...

tq coz fiq buat Honey rasa sedey kli nie...
good job dear...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...