" Mak !! Adik pergi dulu " Episode 15.




Selesai sudah mak Arif mengisi borang berkenaan. Dia memberikan borang tersebut kepada Encik Ramlan dan berharap lelaki tersebut dapat membantunya walau hanya dengan bantuan yang sedikit. Mungkin juga dapat memberi kelegaan kepada mak Arif. Harapan yang tinggi semoga Arif dapat dibawa keluar dari Hospital berkenaan.

"Terima kasih kepada Encik Ramlan kerana sudi membantu saya disaat saya buntu untuk mencari wang bagi membayar semua kos pembedahan anak saya Arif." kata mak Arif kepada Encik Ramlan yang sanggup membantunya walau dia tahu kos pembedahan Arif berjumlah RM5,000.

"Tidak mengapa puan, alhamdulillah saya sudah melakukan tanggungjawab saya untuk memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan. Saya lagi sangat bertuah kerana Allah memberikan kepercayaan kepada saya untuk membantu puan. Saya juga berharap anak puan Arif akan cepat sembuh dan mungkin satu hari nanti akan menjadi anak yang berjaya dan dapat membantu puan ketika susah dan senang." Encik Ramlan membalas kata-kata mak Arif.

Selepas membalas kata-kata mak Arif, lelaki berkenaan pun pergi meninggalkan mak Arif. Katanya jika semuanya sudah selesai dia akan menghubungi mak Arif untuk memberitahu keputusan kelulusan bantuan kos pembedahan anaknya dan dia juga meminta mak Arif untuk sentiasa berdoa semoga anaknya cepat sembuh dan boleh pulang ke rumah secepat yang mungkin.

Mak Arif terus duduk disebelah Arif lalu memegang tangan Arif. Anaknya masih lagi belum sedar. Jahitan di kepala anaknya begitu kelihatan sehingga dapat dilihat dari jarak yang jauh. Kata doktor jahitan di kepala Arif sebanyak 26 jahitan. Bila Arif sedar nanti mungkin maknya perlu menjaga Arif dengan betul kerana takut nanti terbuka pula jahitan di kepala Arif.

"Adik.. Bila adik dah sedar nanti kita dah boleh balik rumah. Apa yang adik nak semua akan mak belikan. Walau mak tak ada duit pun mak akan cari untuk adik. Yang penting adik kena sedar dulu tau." mak Arif berkata kepada Arif walaupun anaknya masih belum sedar lagi.

Sedih apabila melihat keadaan Arif bila dia sedar nanti. Banyak yang mungkin dia tidak mampu dan tidak boleh lakukan. Mungkin sebab dia perlu jaga kesihatan dan keadaan kepalanya. Doktor juga ada kata yang Arif tidak boleh bersekolah kerana dia perlu menjalani  Chemotheraphy yang sangat kerap dan mungkin dia akan duduk di hospital kerana jarak rumahnya dengan Hospital sangat jauh. Jika dia berulang alik dari rumah ke Hospital, banyak kos yang perlu dikeluarkan.

Tapi jika Arif tahu dia akan duduk di Hospital, mesti dia akan marah dan minta untuk pulang ke rumah. Lagi pula Arif seorang yang sangat sensitif. Kalau kata tidak boleh pasti dia akan merajuk dan mula menjauhkan dirinya. Dalam keadaan begini, mak Arif perlu juga mencari jalan untuk memberitahu Arif yang anaknya perlu duduk di Hospital untuk menjalani Chemotheraphy dan akan pulang sehingga Chemotheraphy tersebut tamat.

Hari sudah lewat malam, Arif tidak sedarkan diri lagi. Mak Arif membuat keputusan untuk pergi makan dahulu sementara jururawat sedang menemani Arif. Sebelum pergi makan dibawah, mak Arif menghubungi bekas suaminya iaitu ayah Arif dan memberitahu bahawa ayah Arif tidak perlu datang pada malam tersebut kerana Arif mungkin akan sedar pada esok harinya.

Sementara mak Arif menikmati makan malam dibawah. Jururawat yang menjaga Arif pun memeriksa keadaan Arif adakah baik ataupun tidak. Selepas beberapa minit memeriksa Arif, tiba-tiba Arif memberi satu respon dengan menggerakkan jari telunjuknya. Arif seperti akan sedar dan mungkin juga satu keajaiban akan berlaku kerana doktor memberitahu jika Arif dapat menggerakkan jari telunjuknya waktu dia belum sedar. Ini bermakna keadaannya sangat baik bila dia sedar nanti.

Akan tetapi............

0 KOMEN CORETAN HATI:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...